Vi kan alla dra vårt strå till stacken när det kommer till miljön och hur stora våra avtryck blir. Vi kan inte göra allt – men tillsammans så kan vi få rätsida på denna planet och behålla den grön.

… dieselbilen är en miljöbov

Dieselbilen, miljöbilen, som skulle bli vår räddning har istället ställt till med problem som ökning av koldioxid som leder till luftvägsbesvär samt hjärt- och kärlsjukdomar. Ur vissa synpunkter är dieselbilen bättre då de släpper ut mindre koldioxid än andra bränslen – det är därav dieseln klassas som en miljöbil. Men, den är ingen miljöbil sett ur luftkvalitetssynpunkt. I somras beslutades det av Oslos kommunfullmäktige att det kommer bli ett förbjud att köra dieselbilar under vissa dagar som är mer förorenade än andra. I Sverige har EU hotat med stämning på miljonbelopp om inte luften förbättras i storstäderna.

 

  • Den 1 januari 2013 inför Göteborg trängselskatt.
  • Göteborg kommer även att fokusera på kollektivtrafiken och utöka den.
  • Stockholms län föreslås höja trängselavgiften.
  • Avgift för dubbdäck och utökade miljözoner i Stockholm

… du kan göra mycket med lite

Ja, många bäckar små brukar det heta. Och det är när vi människor börjar ta tag i de små sakerna som skillnad börjar uppstå. Om vi ska fokusera på bilen så kan du byta ut dina lampor mot mer miljövänliga och tåligare i form av diodlampor. Diodlampor, som också kallas LED lampor förbrukar lite ström och har en livslängd på 10-20 gånger längre än en vanlig glödlampa (50-100 000 timmar).

Att låta motorn gå på tomgång, om så bara en minut som är gränsen, görs att mycket avgaser och farliga partiklar släpps ut helt i onödan. Stäng av motorn när bilen står still. En annan viktigt ansträngning är att lämna bilen under kortare sträckor. Att låta apostlahästarna rulla kan vara bra mellan varven. Enligt stockholm.se så är varannan resa i Stockholm kortare än 5 kilometer, och under våra första kilometrar är avgasitsläppen ungefär 50-60 gånger högre per kilometer. Och, eftersom motorn är kall så är både bensinförbrukning och koldioxidutsläppen högre de första fem kilometrarna av resan.

Denna fakta borde få oss att välja våra turer med omsorg – men även få politikerna att vilja satsa mer på kollektivtrafiken och sänka kostnaderna för månadskort.